Obsessive-compulsive disorder (OCD) ialah sejenis penyakit kecelaruan
mental, yang timbul disebabkan kewujudan pemikiran-pemikiran yang
menghasilkan kebimbangan. Kebimbangan itu kemudiannya menuntut tindak
balas yang berulang-ulang bertujuan mengurangkannya. Atau dengan kata
lain, penyakit ini adalah gabungan pemikiran ketaksuban
(English-obsession) dalam perlakuan, dan sikap ke atasnya
(English-compulsion) yang berulang-ulang . Tanda-tanda kecelaruan yang
membimbangkan ini wujud pada seringan-ringan perkara seperti membasuh
tangan berulang-ulang. Selain itu, berlaku halangan meluas
dalam
menumpukan otak ketika menerima impuls daripada hubungan kelamin, amalan
agama dan serangan luar. Tanda-tanda ini boleh merenggangkan hubungan
sosial dan membuang masa. Ia juga seringkali menyebabkan kesan buruk
kepada emosi dan pengurusan diri penghidapnya. Selain kelakuan
pesakit-pesakit OCD mungkin kadangkala nampak gila dan kurang siuman,
penghidapnya juga kerapkali mempercayai bahawa pemikiran dan tindakan
susulan sesuatu perkara yang dilakukan sebagai tidak wajar, dan mereka
akan berasa lebih tertekan selepas menyedari perkara tersebut.
OCD
adalah penyakit mental keempat paling kerap dilaporkan dan dikesan
sekerap penyakit lelah dan kencing manis. Di Amerika Syarikat, satu
daripada 50 orang dewasa menghidapi OCD. Frasa ‘obsessive-compulsive’
telah menjadi sebahagian daripada kosa kata Inggeris, dan biasanya
digunakan secara tidak rasmi atau secara karikatur bagi menerangkan
seorang yang berhati-hati, pencari kesempurnaan atau ‘perfectionist’,
teliti dalam mencari punca sesuatu perkara, dan terikat dengan seseorang
atau suatu perkara. Walaupun ciri-ciri ini biasa berlaku dalam OCD,
mereka yang mengalaminya tidak semestinya menghidap OCD. Mereka mungkin
menghidap ‘obsessive-compulsive personality disorder’ (OCPD), sejenis
kecelaruan dalam juzuk autisme.
Ketaksuban pemikiran dalam OCD boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian:
a) Was-was
b) Kebersihan
c) Kewaspadaan (melakukan sesuatu dengan perlahan-lahan-slowness)
Kebiasaannya
penghidap juga akan menghadapi simptom-simptom seperti kemurungan,
sedih, kurang selesa, cepat letih, penurunan berat badan, cepat marah
dan tidak menghiraukan aspek pengurusan diri seperti kebersihan atau
kecantikan. Simptom OCD akan menjadi lebih teruk jika penghidapnya
menghadapi masalah dalam kehidupan seharian. Bagaimanapun, sekiranya
masalah yang dihadapi berjaya diatasi dengan baik, simptom-simptom ini
akan berkurangan.
Risiko untuk menghidap penyakit ini bergantung kepada:
a) genetik keturunan- risiko tinggi kepada mereka yang mempunyai sejarah keluarga yang pernah menghidapinya
b) personaliti si penghidap- seperti terlalu berhati-hati, cerewet, terlalu patuh pada peraturan.
c)
masalah organ dan saraf- kecederaan di bahagian tertentu otak. Masalah
saraf seperti meningitis dan enkefalitis juga boleh menjadi punca.
d) pengalaman lalu-kemalangan ngeri yang menimbulkan fobia dan seterusnya OCD
e) konflik- masalah hidup seperti kerja, rumah tangga dan sebagainya.
Bagaimana tindakan berulang (compulsions) boleh terjadi dan berkembang?
Model
pemikiran-sikap (English-cognitive-behavoral model) menyatakan bahawa
sikap bertindak secara berulang-ulang dilakukan bagi menghilangkan
pemikiran yang datang menimbulkan gangguan. Malangnya ia hanya
memberikan kelegaan sementara kerana pemikiran tersebut akan datang
sekali lagi. Setiap kali pemikiran yang mengganggu ini berlaku, ia
secara songsang diperkuatkan oleh perasaan lega daripada gangguan
tersebut, lalu menjelaskan bagaimana aktiviti luar biasa pesakit OCD
bertambah dari masa ke semasa. Sebagai contoh, selepas memegang tombol
pintu, seseorang pesakit akan memikirkan dia akan mendapat penyakit
daripada kotoran pada tombol pintu. Dia kemudian berasa kurang senang,
di mana dia hanya akan berasa lega setelah membasuh tangannya. Ia akan
diikuti dengan pemikiran “ adakah aku telah membasuhnya dengan betul?”
lalu menyebabkan pertambahan rasa kurang senang, lalu membasuh tangannya
sekali lagi bagi menghilangkan rasa tersebut. Kitaran ini diulang-ulang
jika pemikiran tentang rasa tercemar ini berlaku sekali lagi. Pemikiran
seperti ini akan merebak kepada kebimbangan pencemaran pada objek lain,
sebagai contoh kerusi. (dia mungkin juga akan memegang kerusi setelah
memegang tombol pintu tersebut).
‘Pure-O’
OCD
kadangkala berlaku tanpa tindakan berulang yang ketara. OCD jenis ini
atau dikenali dengan nama ‘Pure-O’, berlaku dari 50 peratus hingga 60
peratus daripada kes OCD yang dilaporkan. Berbanding dengan melakukan
tindakan berulang, seseorang dengan ‘Pure-O’ akan lebih berselindung,
atau berasa terarah untuk mengelak daripada situasi-situasi yang boleh
mendatangkan gangguan. Akibat daripada pengelakan ini, seseorang mungkin
terpaksa bekerja keras untuk menyelesaikan peranan umum dan diri,
walaupun mereka meletakkan nilai yang tinggi dalam peranan tersebut dan
walaupun mereka telah menyelesaikannya dengan baik pada masa lepas.
Dengan kata lain, penyakit OCD jenis ini timbul disebabkan pengelakan
yang keterlaluan terhadap simptom-simptom OCD yang timbul. ‘Pure-O’
boleh menyebabkan bercambahnya sikap sambil lewa dalam pengurusan rumah
tangga dan kerjaya. Apa yang boleh dilakukan bagi mengurangkan kesannya
ialah dengan bersederhana dalam menangani simptom-simptom OCD.
Penyebab biologi.
OCD
dikatakan berpunca daripada ketidaknormalan paras serotonin dalam otak.
Serotonin berperanan mengawal perasaan kurang senang atau
perkara-perkara yang menimbulkan gangguan. Pesakit OCD menghadapi
masalah di mana reseptor serotonin kurang dirangsang. Mereka diberikan
ubat SSRi (English-selective serotonin reuptake inhibitor) untuk
meningkatkan paras serotonin.
Keputusan penyelidikan terbaru
pula menyatakan bahawa mutasi juga boleh menyebabkan OCD. Penyelidikan
yang dibiayai oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (AS), menyatakan
terdapat mutasi pada gen pengangkutan serotonin manusia yang menghidap
OCD. Namun, penyelidikan lanjut dalam aspek-aspek yang lain masih
dijalankan dan keputusannya masih dalam perbincangan.
Para
saintis di Duke University Medical Centre di AS pula mengesyaki
striatum, sejenis bahagian otak sebagai penyebab OCD. Striatum ialah
bahagian otak yang merancang dan memulakan tindakan-tindakan yang
bersesuaian. Mereka telah mengubah secara genetik striatum dalam otak
tikus dan mendapati bahawa tikus tersebut membersihkan bulunya tiga kali
lebih lama berbanding tikus normal yang lain, sehinggakan bulu-bulu di
badan mereka tertanggal.
Dalam bukunya, Brain Lock, Jeffrey M.
Schwartz mencadangkan bahawa OCD disebabkan oleh bahagian otak yang
bertanggungjawab menterjemahkan niat yang kompleks kepada
tindakan-tindakan asas. (sebagai contoh menterjemahkan “saya akan
mengambil cawan ini” kepada “gerakkan lengan ke depan, putarkan tangan
15 darjah, dan sebagainya”) dan gagal menyampaikan mesej kimia bahawa
tindakan itu telah selesai. Ia dipercayai sebagai perasaan ragu-ragu dan
ketidaksempurnaan, di mana ia akan membawa seseorang kepada berusaha
secara sedar untuk meleraikan tindakan mereka yang sebelumnya - sebuah
proses yang menimbulkan gangguan dan rasa kurang senang pada manusia,
walaupun tidak menghidap OCD.
Terdapat berbagai-bagai lagi punca
OCD yang masih dalam penyelidikan para saintis dan masih belum
dipastikan lagi akan kesahihan keputusannya.
Rawatan dan ubat-ubatan.
Dalam proses soal selidik, doktor akan mengambil kira latar belakang dan sejarah pesakit termasuklah:-
• Tempoh berlakunya masalah tersebut
• Punca sebenar tercetusnya masalah
• Tempat simptom OCD sama ada lebih ketara di rumah atau di pejabat
• Keseriusan simptom sekiranya penderita menghadapi masalah.
• Peringkat keterukan yang dihadapi.
Sekiranya
pesakit menghadapi konflik atau tragedi yang serius, jangkaan pemulihan
mereka biasanya lebih baik berbanding individu yang tidak diketahui
punca penyebabnya. Doktor perlu menentukan sama ada penyakit atau
simptom OCD yang dialami pesakit bersifat tersendiri atau kesan penyakit
mental yang lain.
Biasanya doktor akan memberi ubat
anti-obsesif seperti chlomipramine dan fluxomine bagi membantu
menenangkan pesakit. Ubat-ubatan ini juga berpotensi menghapuskan
fikiran obsesional atau ketaksuban pesakit. Adakalanya pesakit terpaksa
mengamalkan ubat-ubatan ini dalam tempoh yang agak lama seperti dua
hingga tiga tahun bergantung kepada tindakbalas.
Pendekatan psikologi yang merangkumi terapi cara berfikir dan terapi tingkahlaku:-
a.
Terapi cara berfikir - pesakit akan dibantu mengatasi masalah ini
melalui cadangan dan perbincangan berdasarkan pemikiran yang rasional.
b. Terapi tingkah laku - terapi ini lebih bercorak kepada pendedahan dan tindakan pencegahan yang berperingkat-peringkat.
Bagaimanapun, sembuh atau tidak seseorang pesakit bergantung kepada:-
• Keseriusan masalah yang dihadapi
• Kerjasama terhadap rawatan yang diberi
• Sokongan individu yang hampir seperti ahli keluarga, rakan-rakan atau teman.
• Tempoh mengidap penyakit tersebut.
Pesakit
juga perlu dibantu mengatasi masalah yang mereka hadapi sama ada
masalah kewangan, perkahwinan, hubungan sosial atau sebagainya.
OCD dalam konteks hidup beragama.
Dalam
konteks umat Islam, penyakit OCD ini biasanya menyerang dalam amalan
keagamaan atau ibadah. Jika penyakit ini berada pada tahap yang tidak
genting, maka ia bukanlah OCD, sebaliknya penyakit was-was biasa yang
berlaku dalam menjalani ibadah. Namun, jika penyakit was-was ini dilayan
dan dibiarkan berterusan tanpa ada sebarang usaha bagi memulihkannya,
ia boleh berubah tahap menjadi teruk dari masa ke semasa, dan akhirnya
sampai ke tahap OCD.
Was-was muncul kerana rasa taksub dalam
mencari kesempurnaan dalam menunaikan sesuatu ibadat. Penyakit ini
biasanya berlaku ketika hendak berniat. Seorang pesakit akan taksub atau
obses mencari niat yang sempurna lafaznya. Oleh itu, sebarang kesilapan
kecil dalam lafaz akan menimbulkan rasa kurang senang, lantas mendorong
untuk mengulanginya sehinggalah rasa kurang senang itu dirasakan
benar-benar hilang.
Rasa taksub mencari kesempurnaan ini didorong
oleh perasaan takut kalau-kalau amalan yang dilakukan tidak diterima
Tuhan. Dari satu sudut, perasaan ini mungkin menampakkan suatu petanda
yang baik kerana menunjukkan bahawa seseorang itu bertakwa dan takut
kepada Tuhan kalau-kalau amalannya tidak diterima. Namun dari satu sudut
lain, perasaan ini nampaknya menimbulkan fitnah dalam beribadat. Ini
kerana salah satu kriteria penerimaan ibadat adalah khusyuk. Jika kita
asyik berwas-was sahaja, bagaimana mungkin kita akan khusyuk? Selain
itu, berlaku pembaziran dalam menggunakan sumber air. Tuhan juga
membenci pembaziran. Maka tidak wajarlah ketaqwaan kepada Tuhan
dijadikan alasan untuk kita terus melayan rasa was-was ini.
Maka di
sinilah Islam menggesa umatnya mengambil jalan pertengahan. Ini kerana
terlalu jahil dalam beragama boleh membawa kepada kekufuran, manakala
terlalu fanatik atau taksub dalam beragama pula boleh membawa kepada
fitnah-fitnah yang boleh menyebabkan amalan kita langsung tidak
diterima.
Di sini saya memetik kata-kata Ibn Qayyim tentang apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan niat:
“Niat
ialah tujuan dan azam melakukan sesuatu. Tempatnya di hati. Tiada
kaitan dengan lidah sama sekali. Justeru itu, tidak pernah diriwayatkan
daripada Nabi s.a.w dan para sahabat sebarang lafaz bagi niat. Tidak
pernah kita dengar hal ini dari mereka. Segala lafaz yang diada-adakan
sebelum bersuci dan solat telah syaitan jadikannya medan memerangi
golongan yang was-was. Syaitan memenjara dan mengazab mereka dengannya.
Dia menjadikan mereka berusaha membetulkan lafaz-lafaz itu, sehingga
anda lihat ada yang mengulang-ulang dan berhempas pulas dalam
mengucapkannya. Padahal ia langsung tiada kaitan dengan solat.
Sebaliknya niat itu ialah tujuan sesuatu perbuatan. Setiap yang berazam
melakukan sesuatu, dia telah berniat. Tidak tergambar terpisahnya
perbuatan dengan niat kerana perbuatan itu adalah hakikat niat. Tidak
mungkin tiada niat sedangkan wujudnya perbuatan. Sesiapa yang duduk
untuk berwuduk maka dia telah berniat hendak berwuduk. Sesiapa yang
berdiri untuk bersolat maka dia telah berniat untuk bersolat. Tiada
seorang yang berakal melakukan sesuatu ibadah atau selainnya tanpa niat.
Niat merupakan perkara semestinya wujud bagi tindakan insan yang
disengajakan. Tidak perlu bersusah payah dan berusaha mendapatkannya.
Sekiranya seseorang ingin menghilangkan niat dari perbuatan pilihannya,
nescaya dia tidak mampu. Jika Allah mewajibkan solat atau wuduk tanpa
niat, maka Dia mewajibkan apa yang insan tidak mampu. Ia tidak termasuk
di bawah keupayaan insan. Kalau begitu, mengapa bersusah payah untuk
mendapatkan niat?. Sesungguhnya syak dalam memperolehi niat adalah
sejenis penyakit gila. Sebab, pengetahuan seseorang tentang keadaan
dirinya adalah sesuatu yang yakin. Bagaimana mungkin seorang yang
berakal syak tentang niat dirinya. Seseorang yang berdiri belakang imam
untuk menunaikan solat zohor; bagaimana mungkin dia syak mengenai
tujuannya?! Jika seseorang memanggilnya untuk sesuatu urusan ketika itu,
nescaya dia berkata: aku ada urusan, aku ingin solat zohor. Jika
seseorang bertanya kepadanya ketika dia keluar menuju ke tempat solat:
awak hendak ke mana? Nescaya dia berkata: aku hendak solat zohor bersama
imam. Jadi, bagaimana mungkin seorang yang berakal ragu-ragu mengenai
hal ini dalam dirinya sedangkan dia mengetahuinya secara yakin” (Ibn Qayyim, Ighathah al-Lahfan min Masaid al-Syaitan, halaman 144).
Semoga mendapat ilmu berguna daripada pelayaran internet anda walaupun sedikit.
Wallahualam.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar